None
Foto: iStock/Kimm Saatvedt/Forbrukerombudet    
Leder

I overkant ivrig

av Knut Lockert
Telefonselgere er vi ikke alltid like glade i – uansett bransje. Men det får likevel være grenser til svartmaling. At noen aktører driver useriøst gjør det ikke greit å oppfordre forbrukere til å «slenge på røret».

Knut Lockert

Daglig leder i Distriktsenergi og redaktør av Distriktsenergi.no. Knut er utdannet jurist og har lang erfaring fra bransjen. Blant annet har han jobbet i flere lederstillinger i Statnett og vært kommunikasjonsdirektør i Nord Pool.

Denne uken publiserte Forbrukerombudet en krass omtale av Oslo Kraft på nettsidene sine:

«Telefonseljarar frå Oslo Kraft har villeia ei rekkje forbrukarar. No får selskapet beskjed om å endre telefonmarknadsføringa og skjerpe rutinane sine», heter det allerede i ingressen.
Irettesettelsen er på sin plass, tenker vi. Distriktsenergi har selv beskrevet hvordan Oslo Kraft ved flere anledninger har gått langt over streken, både når det gjelder god markedsføringsskikk og regelverket som Forbrukerombudet håndhever. At selskapet sliter med en ukultur på markedsføringsfronten er soleklart.

Bred pensel

Så langt er vi enige. Det vi imidlertid stusser over, er hvordan forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth mot slutten av saken kommer med en bredside til samtlige telefonselgere i kraftbransjen:
«Denne saka viser nok ein gong at forbrukarar som blir ringde opp av ein straumseljarar gjer klokt i å slenge på røret», skriver Haugseth.
Utsagnet kunne kanskje passet som en kjekk bemerkning i festlig lag, men den passer seg ikke fra en offentlig ansatt, spesielt ikke på Forbrukerombudets hjemmeside.
Vi vil alle markere oss og synes i den offentlige debatten. Distriktsenergi også. Klar tale er noe av det vi setter pris på. Men denne synes vi var i overkant drøy. Forbrukerombudet har selvfølgelig et poeng, og enkelte strømselgere bør åpenbart skjerpe seg.
Sånn sett kunne vi godt forstått at Forbrukerombudet oppfordret forbrukerne om å «slenge på røret» hvis selgere fra Oslo Kraft ringer for å selge strøm. I stedet går hun etter hele bransjen. Det er i beste fall useriøst.

Nye regler om telefonsalg

Nå innføres det nye regler om telefonsalg, som blant annet skjerper reservasjonsretten mot telefonsalg. Dette er bra, men en av de problemstillingene som ble diskutert i Stortinget var om det fortsatt skulle være anledning til å ringe opp eksisterende kunder. Det mente Stortinget at det burde være.
I tråd med Stortingets syn i saken anbefaler vi forbrukeren om å enten si høflig «nei takk», eller ta en prat med den som ringer.

Bra at Forbrukerombudet har søkelys på strømbransjen

I Distriktsenergi ønsker vi at Forbrukerombudet skal ta tak. Det er særs tøff konkurranse i bransjen, små marginer på strømsalg og en kamp om kundene. Dette er bra for forbrukeren. Det gjør trolig også at enkelte selskaper tillater seg å være i overkant kreative i sin salgstilnærming. Da må man si fra. Vi ønsker seriøse aktører, og de aller, aller fleste i bransjen er seriøse, hardtarbeidende selskaper.

En og annen gang kan det glippe, uten at dette skal forsvares, men å gå derfra til å oppfordre samtlige forbrukere om å «slenge på røret», uavhengig av hvem som ringer, blir for unyansert.
En slik tilnærming vil vi ikke ha. Forbrukerombudet burde finstille siktet sitt inn mot useriøse aktører.