Defo har fått flere bekymringsmeldinger fra medlemmene over at strømpris.no ikke fungerer, og i realiteten kun forvirrer brukerne. Kritikken mot forbrukerportalen er ikke blitt mindre i løpet av sommeren. I Montels nyhetsbrev som kom forrige fredag gikk Akrafts daglig leder Ørjan Bøyum hardt ut mot strømpris.no.
– Forbrukerrådets portal har vært en fiasko. Da Konkurransetilsynet hadde ansvaret for prissammenlikningen, opplevde vi enorm pågang. Nå får vi ingen henvendelser som oppgir strømpris.no som kilde, sa Bøyum til Montel.
Ingen nye kunder
Det har nå i lengre tid vært lave kraftpriser ut til kundene, men dette kan raskt snu seg dersom det blir en tørr og kald høst/vinter. Det kan da bli økt fokus på strømpriser i media og blant kundene. Det er derfor viktig at strømpris.no fungerer så korrekt og rettferdig som mulig både for strømkunder og leverandører.
– Vi har gått fra flere nye kunder per dag, til ingen kunder i det hele tatt. Det virker ikke som om noen bruker portalen, sier han, og legger til at endringen har vært påtakelig også ved at mediene heller ikke bruker portalen, sier Bøyum til Montel.
Utsetter relanseringen
Defo har vært i tett dialog med Forbrukerrådet om hvilke forbedringer de må gjøre på strømpris.no slik at det kan bli et verktøy som er forståelig og korrekt for brukerne, samt retteferdig for aktørene. I løpet av sensommeren skal de gjennomføre en «soft launch» på en ny versjon av strømpris.no.
I slutten av juni lovet daglig leder i strømpris.no, Hilde Uthaug, at det skulle komme store forbedringer allerede i løpet av sommeren, og at portalen skulle relanseres senere i høst. Denne datoen synes nå og være flyttet til nærmere juletider.
– Lanseringsdato er ikke bestemt, men vi satser på at det skal være ganske mørkt og kaldt, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet til Montel.
Settes under lupen
Strømpris.no ble lansert for første gang sommeren 2015. Forbrukerrådet har liknende prisportaler for andre områder, blant annet tannleger og finansielle tjenester.
– Daglig leder i Defo, Knut Lockert forteller at de er grunnleggende positive til portalen, men at forutsetningen er at denne fungerer etter intensjonen. Forbrukerrådet møter Defo og KS bedrifts felles omsettingsutvalg den 28 september, der strømpris.no settes under lupen. Målet er å bidra til at portalen fungerer tilfredstillende så raskt som mulig. Alternativet er å legge den ned eller finne en annen løsning.