None
Foto: Anders Admark/Flickr/CC    
Økonomi

Kraftgiganten Fortum tatt for markedsføringsjuks

av Knut Lockert
17. desember 2015
Med løgn og fanteri kapret Fortums telefonselgere kunder i Nord-Norge. Oddbjørn Samuelsen i Repvåg Kraftlag raser. De ble ufrivillig dratt inn i jukset.

Knut Lockert

Daglig leder i Distriktsenergi og redaktør av Distriktsenergi.no. Knut er utdannet jurist og har lang erfaring fra bransjen. Blant annet har han jobbet i flere lederstillinger i Statnett og vært kommunikasjonsdirektør i Nord Pool.

En svært opprørt everksjef i Repvåg Kraftlag, Oddbjørn Samuelsen, tok kontakt med Defo og fortalte om Fortums tvilsomme markedsføringsmetoder. Her var Repvågs gode navn og rykte trukket inn som sannhetsvitne for et produkt som på langt nær viste seg å leve opp til forventningene. 

NoneOddbjørn Samuelsen. Foto: privat    

– Det ser ut som det er et mønster der eldre folk og spesielt eldre damer blir oppsøkt. Det frekkeste er at selgeren lover tre måneder gratis kraft, sier Oddbjørn Samuelsen i Repvåg Kraftlag.

Samuelsen forteller videre at de frustrerte kundene sier at Repvåg Kraftlag blir nevnt som om de skulle være en del av salget.

Hos Repvågs kundeservice er frustrasjonen stor. De forteller om samtaler med fortvilte kunder som vil kansellere avtalen de har inngått etter praten med Fortums selgere. En avtale som ikke svarer til produktet de ble solgt.

Ole G Thommesen, administrerende direktør hos Luostejok kraftlag bekrefter til Defo at de har hatt samme erfaring med Fortum i sitt konsesjonsområdet.

Defo har sett på saken

Det er riktig som Samuelsen forteller at avtalen det refereres til, ikke tilbyr tre måneders gratis strøm. De tre første månedene skal man betale innkjøpspris pluss 2,95 øre kWh som lovpålagt avgift for elsertifikater og etter tre måneder går prisen opp.

Det hevdes også at dette er Norges billigste strømavtale per dags dato. Likevel finner vi den ikke høyt oppe på strømprisportalen, for å si det slik.

Avtalen som selges har fått navnet Fortum CO2Fri. Flott er det, men når denne avtalen selges inn med påstanden om at kun 15 prosent av strømmen som ble kjøpt i Norge i 2014 kom fra fornybare kilder, roter de det til. Dette er selvfølgelig ikke sant. 

Her snakker vi salg av opprinnelsesgarantier, hvilket ikke sier noe om hva slags strøm vi får i stikkontakten. Det er altså ikke slik at elektronene tar en annen vei, om man har kjøpt opprinnelsesgarantier. 

Den kraften vi i Norge får i stikkontakten er i all hovedsak ren. Men Fortum later som om den ikke er det når de senere i avtalen forteller oss at en norsk familie med et gjennomsnittsforbruk på 20 000 kWh i året står for et utslipp på omtrent syv tonn CO2, dersom de kjøper strøm uten opprinnelsesgarantier.

Selg gjerne opprinnelsesgarantier, men tull ikke med fakta.

Hva sier Fortum?

Defo kontaktet kommunikasjonsrådgiver Stian Mathisen i Fortum som hadde følgende å fortelle:

– Vi har oppdaget at to av selgerne som jobber for selskapet vi kjøper telefonsalgstjenester fra har gått utenfor sitt mandat og opptrådt på en måte som skader både kraftlagene dette gjelder, og Fortum. Dette har skjedd uten godkjennelse fra verken oss i Fortum eller selskapet de jobber for. Det beklager vi på det sterkeste, og selgerne det gjelder kommer ikke til å selge strøm for Fortum igjen. Vi er også i direkte kontakt med kraftlagene dette gjelder.

Fortum forteller også at de skal se nærmere på formuleringen av CO2Fri-avtalen.

Fra Defos side ønsker vi ett tøft og velfungerende marked til det beste for landets strømkunder. Redelighet bør være en del av den pakken. Vi vet at det er handling som gjelder, og Fortums svar er et steg i riktig retning. Så får vi se hvor mange saker som havner på Forbrukerombudets bord de nærmeste år. 

Man lurer ikke kundene sine

Et hovedpoeng for Samuelsen, er at han som sjef i Repvåg kraftlag lever av gode kundeforhold. Han kjenner sine kunder, og møter de på butikken og kunne aldri ha ført dem bak lyset på denne måten. Turene på butikken eller på den lokale puben hadde blitt i overkant ubehagelige.

– Man lurer ikke kundene sine, enkelt og greit. Om det er dette som er framtiden med et scenariet med få store tilbydere blir jeg svært betenkt, forteller Samuelsen til Defo.

Samuelsen gav også et intervju til Radio Nordkapp om dette.

17. desember 2015