Nyvalgt styre i Distriktsenergi 

Distriktsenergi har fått på plass et nytt styre, med bred erfaring fra hele kraftbransjen. Styret representerer selskaper fra hele landet, og bringer med seg solid kompetanse på utvikling av nett og kraftselskapenes rolle som samfunnsbyggere i distriktene.

Fra nord til sør tre kvinner og tre menn 

Som styreleder fortsetter Halvard Fjeldvær, administrerende direktør i Svorka-konsernet. Halvard Fjeldvær har i mange år vært tett på arbeidet i Distriktsenergi og kjenner organisasjonen godt. Under årskonferansen i Loen ble han også tildelt Distriktsenergis ærespris, en anerkjennelse for innsatsen han har lagt ned over tid i arbeidet for bransjen. 

Blant styremedlemmene finner vi også Per Oluf Solbraa, konsernsjef i Gudbrandsdal Energi Holding. Solbraa leder et konsern som spenner over både produksjon og nett, og bringer med seg erfaring fra hele verdikjeden i energibransjen. Han har også bred styreerfaring fra flere selskaper i sektoren. 

Terje Bakke Nævdal har vært konsernsjef i Sognekraft siden 2005. Han har vært med gjennom en periode der selskapet både har vokst og utviklet nye forretningsområder, og kjenner godt til hvordan energiselskapene må rigges for fremtiden. 

Tett på hverdagen til nettselskapene 

Bjørg Hvidsten, daglig leder i MidtNett, har jobbet i bransjen helt siden energiloven ble innført på starten av 90-tallet. Hun har vært innom både produksjon, AI og konsulentmiljøer, og kjenner godt utviklingen som har preget bransjen de siste tiårene. 

Hege Lauvik er økonomi- og administrasjonssjef og viseadministrerende direktør i Austevoll Kraftlag. Hun har over 15 års erfaring fra selskapet, som jobber med både nett, fiber og vann og avløp. Lauvik er vokst opp med kraftbransjen tett på og tar med seg et helhetlig blikk på hvordan kraftselskapene leverer samfunnskritiske tjenester lokalt. 

Ny kompetanse fra nord 

Eli Nilsen trer inn som nytt styremedlem. Hun er administrerende direktør i InfraNord, et selskap som leverer strøm og fiber i store deler av Midt-Finnmark. 

Nilsen har vært med siden etableringen av selskapet gjennom fusjonen av flere kraftlag, og har bakgrunn fra økonomi og administrasjon. Hun kjenner selskapet og regionen godt, og tar med seg viktige perspektiver fra arbeid med kraft og nett i nord.  

Klar for det som venter 

Det nye styret tar fatt på arbeidet i en tid der kraftsystemet er i rask utvikling, og behovet for nettutbygging og økt kapasitet er stort. Det er mange forventninger til hva bransjen skal levere.  

Medlemmene i Distriktsenergi står midt i dette arbeidet, tett på både lokalsamfunn, næringsliv og myndigheter. Det nye styret vil spille en viktig rolle i å løfte frem utfordringene og bidra til løsninger som sikrer videre utvikling for bransjen som helhet.