Senterpartiet fra prat til handling?
Tilnærmet hele bransjen har pekt på at reguleringen straffer fremoverlente nettselskaper, og belønner de selskapene som velger å sitte stille i båten. Med følgende tilnærming i handlingsprogrammet har Senterpartiet definitivt tatt poenget;
«Inntektsrammemodellen til kraftnettselskapa må endrast. I dag bidreg modellen til å presse små og mellomstore nettselskap til å slå seg saman. Modellen hindrar og selskapa frå å vere frampå med lokal nettutbygging. Modellen klarar ikkje i tilstrekkeleg grad å ta høgde for lokale variasjonar som påvirkar kostnadane ved å drifte og vedlikehalde kraftnettet, og den straffar selskap som forskutterar investeringar».
Tvangsekteskap er en dårlig løsning
Senterpartiet har rett i at modellen trekker i retning av at det lønner seg å fusjonere. Det henger sammen med at trinn én i modellen, måler antall stasjoner, kunder og kilometer ledning. Da er det selvsagt ingen ulempe å være et større selskap når man skal sammenligne effektiviteten. I trinn to i reguleringen skal det tas høyde for de ulempene det er å drive kraftnettet i grisgrendte strøk. Her er det vanskelig å treffe godt når det skal kompenseres for ulempene ved å drive grisgrendt og det kan definitivt argumenteres for at det ikke kompenseres nok i modellen i sammenligningsgrunnlaget med andre selskaper for de ulempene de topografiske utfordringene gir.
I Distriktsenergi er vi klare på at dersom man er et 100 prosent effektivt selskap, dvs et gjennomsnittlig effektivt nettselskap etter reguleringsmodellen, må man være effektiv, men reguleringen må også treffe godt. Noen selskaper blir ikke 100 % effektive uansett hva de møtte gjøre fordi modellen ikke treffer godt nok.
Vår holdning til fusjoner er at fusjoner selvfølgelig bør gjennomføres om summen av argumenter taler for dette. Men det blir feil om myndighetene gjennom reguleringer og direktiver presser selskapene sammen. Man må få velge partner frivillig ut ifra hva som lønner seg for de som velger å fusjonere, ikke fordi man presses inn i en fusjon fordi regelverket tvinger en. Også her er tvangsekteskap en dårlig løsning.
Senterpartiet peker også på noen gode løsninger
Det foreslås å «Redusere normandelen i inntektsrammemodellen til nettselskapa frå 70 prosent, som det er i dag, for å sikre at nettselskapa får dekka meir av sine reelle kostnadar.»
Det er et forslag vi stiller oss bak og fra vår side har vi foreslått å redusere normandelen til 30%. Ikke for at selskapene skal bruke mer penger enn før, men for at de skal kunne investeres før. Dette vil redusere ulempene med inntektsrammemodellen på en enkel og god måte. Eller som Senterpartiet skriver selv i programmet;
«Redusere ulempene i inntektsrammemodellen som gjer at nettselskap manglar insentiv for å forskuttere lokal kraftnettutbygging».
Konsesjonsbehandlingen av småkraftverk flyttes til ett av NVE sine regionskontor
Fra vår side mener vi dette er vel verdt å diskutere. Småkraftsakene har vi registrert blir liggende, og med et eget fokus på disse regionalt, er det å håpe at farten på konsesjonsbehandlingen øker. Forhåpentligvis kan dette også medføre at det fristilles ressurser på Majorstua til øvrige konsesjonssaker.
Kommunenes vetorett må bestå
Partiet understreker også at den lokale vetoretten bør bestå, men peker på i den anledning at på at nettselskapenes muligheter for tidlig samhandling med lokale interesser og myndigheter for å utnytte dagens nett på en bedre måte må styrkes.
Fra Distriktsenergis side mener vi vetoretten er viktig. Samtidig mener vi at med vetoretten følger også et ansvar om å behandle sakene som kommer inn. Ett prinsippvedtak om nei til vindkraft uten å ha sett på søknadene er ikke godt nok etter vår vurdering. I Distriktsenergi mener vi også at kommunene bør se på mulighetene for å legge til rette for produksjon lokalt når det åpnes for større industrikunder i ett område.
Senterpartiet har for øvrig en relativ proteksjonistisk tilnærming til mellomlandsforbindelsene og de ønsker restriksjoner på bruk av vannmagasinene. Her deler nok veien seg mellom Distriktsenergi og Senterpartiet, så vi lar det ligge for denne gang.
Senterpartiet sitter med hånden på rattet
Nå håper vi at det kommer vesentlige endinger i reguleringen der en endring av normandelen er et godt og konkret forslag og vi ber om at en varig og reell utjevning av nettleien gjennomføres. Begge saker i tråd med programmet til Senterpartiet.
Senterpartiet sitter i regjering og kan gjøre en forskjell på disse punktene til det bedre.
Senterpartiets prinsipp- og handlingsprogram finner du her