Dere vil høre i dag at Norgesprisen på sikt vil gi høyere nettleie og høyere strømpriser og at incentivene til å spare strøm forsvinner. Hvor mye kan diskuteres og gjenstår å se. Men vi støtter den tilnærmingen. Det er mye tryggheten til forbrukeren Norgesprisen skal svare for, for å begrunne ulempene ordningen medfører.
Vi vil konsentrere oss om følgende fordi velger å legge til grunn at Norgesprisen kommer.
Norgesprisen trenger en god innramming
- Kundehåndteringen må legges til strømselger, selv om fakturaen kommer fra nettselskapet
- Nettselskapene må få betalt det det koster å gjøre jobben de settes til
- Og nettselskapene risiko må minimeres
Det er feil å legge kundehåndteringen til nettselskapet
- Nå har nettselskapene blitt jaget på nøytralitet nesten så langt at det er komisk
- Delte kundelister
- Selskapsmessig skille
- Krav til navneskifte – lagt på vei skulle man ikke vite hvem nettselskapet var og kommer du inn på nettselskapets side er man fanget og kommer ikke videre.
- Helst seriøs diskuterte man om nett og omsetning i samme konsern kunne dele kantine
- Og ikke minst, selskapene har tilpasset seg reguleringen for å spare på alle
- kostnader og for ikke å ha folk til å drive med kraftomsetning
Nå får Nettselskapene hele kundebehandlingen i fanget og kravet til nøytralitet er ikke så farlig lenger – det oppleves useriøst.
Nettselskapene må få betalt
Betalingen foreslås gjennom gjeldende nettregulering. Dvs man får betalt om to år dersom selskapenes øvrige virksomhet etter reguleringen er effektiv nok etter gjeldende reguleringsmodell. Denne tilnærmingen vil også gi økt nettleie.
- Oppgaven er definitivt ikke på nettselskapenes agenda. De skal sikre at kunden kommer på nettet, effektivt og med så lav nettleie som forsvarlig
- Prisen på å forvalte Norgesprisen bør finansieres krone for krone over statsbudsjettet. Da får nettselskapene betalt det det koster, og nettleien øker ikke som følge av dette.
Nettselskapenes risiko må minimeres
- Nå skal nettselskapene ikke bare dele ut penger, men de skal også kreve inn. De kan gå til inkasso, men stengretten burde vært på plass på lik linje som med nettleien.
- Det som er bra er at kundenes rettigheter og plikter fastsettes i forskrift og ikke gjennom en standardavtale. Noe Distriktsenergi også trakk fram som viktig i høringen.
Oppsummert – det må ryddes
- Strømselskapene må håndtere kundekontakten
- Nettselskapene håndterer fakturaen og det er det
- Nettselskapene må få betalt krone for krone – helst over statsbudsjettet og nettselskapenes risiko må settes til tilnærmet null