Elhuben leverer på Norgespris

En god dag på jobben for Elhub-sjef Sigbjørn Høgne.
Full fest første dagen man kunne bestille Norgespris. Hele 334 000 personer var inne og bestilte på åpningsdagen og så langt har alt gått etter planen. 

I Distriktsenergi var vi meget klare på at det var Elhub som skulle gjøre denne jobben på vegne av felleskapet og ikke hvert enkelt selskap. Da er det ekstra hyggelig å se at Elhub leverer fra øverste hylle. 

Nå vil de nærmeste dagene gi oss en pekepinn på spørsmålene som kommer inn til nettselskapene og kraftleverandørene er av den krevende sorten eller ikke.

Les også Stiller oss svært undrende til de største nettselskapenes tilnærming til Elhuben og Norgespris

Hvem bestiller?

Totalt 334 000 kunder bestilte Norgespris denne dagen. 99,9% av bestillingene ble gjort på Elhub Min side, mens 0,1% bestilte via sitt nettselskap. – Det er ingen store overraskelser i fordelingen mellom prisområder, sier Sigbjørn Høgne adm.dir. i Elhub. Tabellene under viser fordelingen per husholdning og fritidsbolig, samt hvordan dette fordeler seg per prisområde. 

Husholdning

PrisområdeAntall som har bestilt NorgesprisHvor mange i prosent av de som kan (har rett til) har bestilt Norgespris?
NO113651912 %
NO211977219 %
NO31720 %
NO4Under 1000 %
NO5195748 %

Fritidsbolig

PrisområdeAntall som har bestilt NorgesprisHvor mange i prosent av de som kan (har rett til) har bestilt Norgespris?
NO12231521 %
NO22703427 %
NO32040 %
NO4Under 1000 %
NO5797117 %

Ennå uavklarte spørsmål

Som bransjeorganisasjon registrerer at det er enkelte forhold som fortsatt ikke har fått sine svar, men disse gjelder regelverket og tolkningen av dette. Og ikke minst oppfølgingen av de ikke digitale kundene som åpenbart vil utfordre fremover. Men det er fortsatt tid til å håndtere det.

Når det gjelder selve bestillingen ser det meste ut til å være klart nok. Så langt.