

Valg er spennende, og valg betyr at sittende statsråder ikke vet om de har jobben etter valget eller ikke. Nå var Aasland ganske klar på dette punktet. Vi ses til høsten og jeg sitter fortsatt på denne posten var hans budskap. Litt usikre må vi innrømme at vi var.
Først skal dere vinne valget og deretter skal statsministeren velge å ikke endre på laget i energimisterens disfavør, var jo tanker som lå i pannebrasken, uten at vi sa det høyt. Men her må vi jo beundre statsrådens evne til å se inn i krystallkula.
Dessuten var Aaslands tilnærming at det har vært krevende år i en turbulent tid inkludert krig i Europa med eskalerende kraftpriser og en midlertidig priskrise. Slikt tar definitivt en statsråds oppmerksomhet. Det har gitt oss en strømstøtteordning og nå en Norgespris, vi ikke drømte om, men som vi nå ønsker lykke til når ordningen nå er vedtatt i Stortinget og kommer enten vi vil eller ikke.
Uansett ståsted i bransjen er det fortsatt et par store spørsmål som ligger oppe og vaker. Hvordan sikre oss ett fortsatt kraftoverskudd og hvordan sikre at kundene får den nettilgangen de trenger innen rimelig tid?
Under dette ligger det et hav andre utfordringer som må finne sin løsning, der Distriktsenergi vil spille en konstruktiv rolle i dialogen med statsråden og politikerne for øvrig.
Nå er det jo bra med valg i ny og ne. Det gir ofte fortgang i enkelte saker, for etter valget kan det være for sent. Dessuten er det jo fint å ha noe å slå i bordet med inn mot valget også, selvfølgelig.
Da tenker vi ikke først og fremst på Norgesprisen, selv om dette kanskje er det beste eksemplet på akkurat det å rekke noe rett før målstreken.
Men statsråden fikk landet flere saker rett før valget, der vi mener det er grunn til å trekke fram særlig to stykker.
Vi snakker om at ordningen med konseptutvalgsutredninger (KVU-ordningen) avsluttes og legges i skuffen.
Et godt tiltak for å redusere den samlede tidsbruken for nye og større kraftledninger tenker vi. Vi er på linje med statsråden der altså.
Ordningen ble som kjent innført etter konflikten rundt de såkalte «monstermastene» i Hardanger ved byggingen av ledningen Sima-Samnanger. Ordningen har vist seg å forlenge prosessene mer enn de har forbedret disse. Derfor settes en sluttstrek over denne.
Det andre tiltaket vi vil vise til er at det nå ryddes i konsesjonsprosessene med større vannkraftutbygginger i tillegg til mindre vannkraftanlegg som har regulering eller overføringer.
Ansvaret flyttes fra departementet til NVE.
Det er på tide og en god forvaltningsmessig tilnærming. NVE skal ikke lenger gi en innstilling til departementet, der departementet deretter skal foreta en fullstendig gjennomgang av saken og fatte vedtak. Nå skal NVE selv avgjøre sakene og en eventuell klage går til departementet i tråd med vanlig forvaltningspraksis for øvrig. Det er ryddigere, og det bør gi en raskere saksbehandling fordi departementet trenger kun å forholde seg til det klagen omhandler og ikke hele konsesjonssaken.
Og la oss for orden skyld nevne et par ting til fra Aaslands periode som statsråd så langt. Modenhetskriterier er vedtatt og det er etablert et hurtigspor hos NVE.
Bra dette, men slik vi oppfatter statsråden er det i perioden som kommer arbeidet virkelig starter med å få opp farta og få på plass regelverk som trekker i retning det samfunnsoppdraget landets produsenter og nettselskap er satt til å forvalte.
Her har vi så vidt startet på jobben.
Vi kommer fortsatt til å minne statsråden om betydningen av å kunne drifte nett og produksjon på vilkår som møter samfunnsoppdraget og som treffer hele bransjen. Og som kjent, det er ikke alle vilkår som bygger opp under dette, slik vi vurderer det.
I Distriktsenergi, lover vi gode og konstruktive innspill og løsninger fremover.