– Et fruktbart partnerskap

Roland Mortvedt (Svea). Foto: Hamar Arbeiderblad.
Svea er et av flere selskap som har inngått samarbeid med Distriktsenergi. Roland Mortvedt, leder i Svea Hamar, mener at tjenestene til firmaet passer perfekt for medlemmene til Distriktsenergi.

Svea tilbyr sine kunder løsninger innen finansiering, betaling og inkasso. Leder i Svea Hamar, Roland Mortvedt, legger likevel vekt på at selskapet like mye jobber med kommunikasjon og kundekontakt.  

– Vi jobber ut ifra at vi driver med markedsføring av betaling, og ikke inkasso. Dette innebærer at vi må være svært tydelige i måten vi kommuniserer på, enten vi sender ut et brev eller en sms. Vi gjør jo alt etter at en faktura ikke er betalt i tide til pengene er på konto. Målsetningen er selvsagt å gjøre dette så smidig, enkelt og brukervennlig som mulig, slik at et nettselskap skal slippe å stenge strømmen eller en kraftomsetter ikke skal behøve å si opp kundeforholdet.

Fruktbart samarbeid 

Svea er nordisk med utspring fra Sverige. Her er selskapet markedsledende når det kommer til energibransjen, og i Norge en god nummer to. Nå har altså Svea valgt å inngå et samarbeid med Distriktsenergi, noe Mortvedt er sikker på blir fruktbart for begge parter. 

– Vi er jo distriktenes partner, det opplever jeg i hvertfall når vi skal presentere oss til nye selskaper. Vi har lyktes spesielt godt overfor distriktsselskaper over hele landet, og ikke nødvendigvis i de store byene. Det klinger ganske godt sammen med Distriktsenergi, sier Mortvedt.

Teknologi og kundebehandling

Mortvedt legger vekt på at Sveas kjernekompetanse er teknologi, fleksibilitet og god kundebehandling. 

– Vi er helt avhengige av topp moderne teknologi for å kunne være så fleksible og brukervennlige som mulig. Vi startet for eksempel med å segmentere kundeoppfølging allerede i 2012, og vi leter hele tiden med lys og lykt for kunne forbedre kundeforholdet. Hvis vi sender ut et brev til en yngre person, sender vi med gjerne med en brosjyre med tips og råd, og vi sender aldri ut et første brev der det står «inkassovarsel» til et eldre menneske, da er vi nøye med og heller skrive «Har du glemt oss?» og i tillegg legge ved et telefonnummer som er stort og lett tilgjengelig. 

De siste årene har også Svea vunnet priser for god kundeservice, og de to siste årene har selskapet vunnet prisen for beste kundesenter i bransjen. Mortvedt viser til strømsjokket for to år siden som eksempel.

– I den perioden kokte det på sentralbordet til alle våre strømkunder, så da koblet vi oss på og hjalp til med å ta telefoner. 

Blir tilført kompetanse

At Svea nå har inngått partnerskap med Distriktsenergi, ser Mortvedt svært positivt på. 

– Vi mener våre tjenester passer perfekt til alle medlemmene i Distriksenergi. Svea energiteam er et direkte resultat av distriktspolitikk hvor Svea konsernet velger å legge sitt fagmiljø på energi utenfor de store byene, i motsetning til våre konkurrenter. I tillegg blir vi tilført kompetanse om energibransjen fra kompetente folk i Distriktsenergi. Så dette er vinn-vinn for begge parter. 


Er du nysgjerrig på vår partnerordning? Ta kontakt med knut.lockert@distriktsenergi.no

Som partner vil du:

  • Være prioritert som utstiller på årskonferansen 
  • Få en presentasjon av bedriften på distriktsenergi.no
  • Få en mulighet til å publisere relevante saker på våre sosiale plattformer og på Distriktsenergi.no 
  • Få en mulighet for å gjennomføre fagwebinarer mot våre medlemmer 
  • I tillegg vil ansatte i Distriktsenergi tilstrebe å stille opp på begivenheter arrangert av en Partner