Vi har ikke løpt etter Norgespris. Men nå er Norgespris vedtatt og den kommer etter alt å dømme allerede fra 1.oktober. Det haster derfor å få rammene på plass slik at ordningen når den først kommer forstås og gjennomføres på best mulig måte for alle involverte parter.
I tillegg til lovarbeidet la departementet også ut en høring om tilliggende forskrifter som skal avklare hvordan Norgespris skal fungere i praksis.
Men nær sagt som alltid oppstår det flere spørsmål i kjølevannet av flere regler.
Vi ønsker innspill
Distriktsenergi har derfor allerede nå spilt inn flere spørsmål direkte til departementet for å bringe klarhet i enkelte forhold vi mener det ikke er tid til å vente på til etter at høringsfristen er over. Se mer om dette senere i artikkelen.
I tillegg er det nedenfor trukket ut en rekke problemstillinger berørt i forskriftsteksten som vi mener det er grunn til å være ekstra oppmerksomme på når høringen skal svares på.
horingsnotat-forslag-til-forskrifter-om-norgespris-og-stromstonad-mv.pdf
Det er også viktig å nevne at det er anledning for alle berørte selskaper å komme med egne innspill direkte til departementet, og vi legger ved en «direkte-link» for dette nederst i denne saken.
Allerede bedt om noen avklaringer
Vi har allerede sett noen utfordringer som vi mener det er viktige at vi får svar på før høringsfristen kommer i august. Det gjelder spørsmål om leietakers rett til å bestille Norgespris og om utgangspunktet med at forbrukere skal ha tilknytning til et strømsalgsselskap (sen link til brev nedenfor). Vi håper på snarlig svar fra departementet om disse avklaringene.
Sporsmal-til-RME-om-Norgesprisen.pdf
Noen problemstillinger
Dette er noen av de foreslåtte reglene vi mener det kan være nyttig å se nærmere på – (sidehenvisningene viser til høringsforslaget om forskriftene):
- Det kreves en forholdsmessig justering av et boligselskaps prissikringsbeløp hvis mer enn 20 % av oppvarmet areal i et boligselskap benyttes av andre enn boligselskapets husholdninger og fritidsboliger. Hva skal gjøres hvis det viser seg at dette er gjort feil i en periode? (se s.7)
- Hvilken minimumsordning ligger det i at det må legges til rette for en løsning der kundene aktivt kan bestille Norgespris? (se s.8)
- Hva ligger det i at et nettselskapene skal gi god informasjon om hvordan kunder kan bestille Norgespris i rimelig tid før ordningen trer i kraft? (se s.8)
- Nettselskapet skal sende et bestillingsskjema til ikke-digitale kunder. Departementet legger til grunn at dette er de samme kundene som mottar papirfaktura. Betyr dette at definisjonen av ikke-digitale kunder bare er de som mottar papirfaktura, eller omfattes også flere? (se s.8)
- Hva skal kreves for at et nettselskapet skal kunne dokumentere at kunden har bestilt Norgespris og godkjent vilkårene for ordningen? ? (se s.9)
- Er kontonummer nødvendig kundeinformasjon ved innmelding til Norgespris? Elhub lurer på om dette er nødvendig? (se s.9)
- Hvilket format kreves for skriftlig bekreftelse på Norgespris til ikke-digitale kunder? (se s. 9)
- Har leietakere lov til å bestille Norgespris selv om dette ikke er eier av leiligheten? Hva er eventuelt juridisk hjemmel? (se s.10)
- Eventuelt – har en utleier som er et selskap mulighet til å bestille Norgespris gjennom Elhub? – og kan en leietaker i så tilfelle kreve at utleier gjør dette uavhengig av begrunnelse? (se s.10)
- Hvilke krav ligger i en skriftlig bekreftelse» på avbestilling av Norgespris? (se s.11)
- Er en motregningshjemmel overfor privatkunder på Norgespris et nyttig virkemiddel for nettselskapene? Departementet ber særlig om innspill til dette (se s.14)
- Hva tenker nettselskapene om RME`s fullmakt til tvangsmulkt (se s.14 og 18) eller at RME kan holde tilbake utbetalinger til nettselskapet (se s.29)
Dette er eksempler på problemstillinger som kan utgreies hvis dere som medlemmer gir innspill om dette, i tillegg til flere problemstillinger som er noe mer innfløkte.
Direkte-link til høringssvar her: Høringer på regjeringen.no!