Medlemsundersøkelsen om beredskap

I lys av den utfordrende geopolitiske sikkerhetssituasjonen, er beredskap rundt energiforsyningen et viktigere spørsmål enn på svært lenge.

Det er svært viktig at energiforsyningen fungerer på et tilfredsstillende nivå, eller kan gjenopprettes raskt nok. Spørsmålene er hvor raskt og hvilke ytre risiki vi fremover må ta høyde for. I den situasjonen vi nå stå i trenger vi raske svar og god dialog med øverste nivå både politisk og innen embetsverket.

En felles stemme for beredskap

Da kreves det at vi som bransje klarer å snakke med en felles stemme, og ikke fremhever alt vi ikke er enige om. Hvis det blir for mange «huller i laget» mister vi rett og slett kraften i argumentene våre, og det har vi ikke råd til i dagens situasjon!

Distriktsenergi arbeider derfor for å berede grunnen til å diskutere beredskap i en ny tid og på like vilkår. Premisset vårt er en dialog med hele kraftbransjen, og ikke bare de som har en egen vinning ved å gjøre det.

Formålet vi jobber for er at «beredskap» i vår sektor må og skal handle om kraftbransjen som helhet, og ikke smålig krangling mellom «de største» og andre selskaper.  

Avkrefte myter

Det har vært gjort medieutspill som har hatt som formål å stille spørsmålstegn ved om de fleste av nettselskapene i Norge egentlig kan klare å arbeide godt nok med beredskap i sitt daglige virke.

Slike utspill kan ha som hensikt å gjøre det vanskeligere for oss som ikke representerer de aller største selskapene å bli invitert til noen av de viktige dialogene med myndighetene. Dette er det viktig at vi slår hardt ned på alle vis, men det fordrer også at vi kan vise til fakta når slike påstander serveres uten underlag.

Derfor valgte vi å starte arbeid for å sjekke dette ut med de som faktisk vet best, nemlig topplederne i alle våre tilknyttede medlemsbedrifter.

Medlemsundersøkelsen

Vi sendte ut et åpent spørsmål til alle ledere i våre medlemsbedrifter, og ba om input om hvordan dere jobber med beredskap, hvilke viktige tiltak dere allerede har på plass, og for øvrig hva dere tenker om eget selskap og beredskapen fremover sett i lys av en utfordrende geopolitisk situasjon.

Premisset var i tillegg at ikke bare de største selskapene klarer å integrere god beredskap inn i sin daglige drift.

Vi fikk overraskende mange svar, og de vi fikk inn var ganske lange.

Vi ønsket derfor å trekke ut det viktigste fra disse svarene, og teste de ut på resten av medlemsmassen vår, dvs topplederne i alle selskapene i alle konsernene vi har som medlemmer.

Vi lot derfor Chat GPD trekke ut spørsmålene dere er presentert, og ba Norstat lage undersøkelsen for oss.

Hva sier undersøkelsen?

Først og fremst vil jeg trekke frem at med en svarprosent på nærmere 100 %, så gir dette undersøkelsen høy kredibilitet og brukerverdi. Vi må derfor gi alle selskapene en stor takk for at dette ble prioritert i en hektisk hverdag,  

Funnene vi gjør er interessante og alle peker i samme retning. Gjennomgående indikerer undersøkelsen at beredskapsarbeidet er høyt på agendaen i alle nettselskaper, og lokalt baserte selskaper har flere unike beredskapsfordeler som større selskaper ikke har, knyttet til lokal tilpasning, nærhet til kunder og organisasjonens fleksibilitet.

Vi har hatt mulighet til å dele opp svarene ned på både prisområder og  hvor topplederen som har svart sitter i konsernstrukturen, eksempelvis i morselskap eller i nettselskapet. Dette har vi også gjort på de påstandene det ikke var nærmest full enighet om. De andre blir bare presentert med en enkelt søyle.

Presentasjon av de enkelte spørsmål: