

Meningen ble først utgitt hos Energiteknikk.net – Norgesprisen må ut av tåkeheimen – Energiteknikk
Prisen for norgesprisen for våre medlemmer er foreløpig store uklarheter rundt rollefordelingen mellom nett, kraftselger og myndigheter og om den betyr at nettselskapene vil måtte jobbe gratis med ordningen.
Vi forstår at det er mange, og til dels lange, høringssvar å gå gjennom for myndighetene. Likevel venter hele bransjen nå utålmodig på signaler om hva som blir tatt til følge.
Regjeringen må rydde opp i regelverket, og la nettselskapene få betalt, sik at vi kan være på vei mot noe som kan fungere.
Så langt er det ikke gitt hvem som skal ha ansvaret for kommunikasjonen rundt Norgesprisen. Det pekes i alle retninger. Litt på nettselskapene, eller ganske mye på nettselskapene, litt på strømselgerne og litt på myndighetene.
Oppskriften er tydeligvis å huke seg ned og dukke når spørsmålene kommer, og sende de videre til noen andre som kan svare.
Vår tilnærming er klar. Nettselskapene bør kun håndtere selve oppgjøret med hensyn til Norgesprisen. I alle andre spørsmål bør man peke på strømselgeren.
Det løses enkelt når kunden ringer nettselskapet: «Tast 1, dersom det gjelder faktura om Norgesprisen. Gjelder det andre spørsmål, henvend deg til din strømselger».
Vi minner om at nettselskapene, med unntak av noen større nettselskaper som syntes dette var en god idé, ikke har bedt om Norgespris-jobben.
Det er fordi nettselskapene over tid, i tråd med myndighetenes oppfordring og lovbestemmelser, har kvittet seg med kundefunksjoner og opprettet vanntette skott mot kraftsalg.
Nå ser det ut som at de fleste prinsipper om nøytralitet kan forsvinne ut med flomvannet, og det setter en fortsatt pågående navnediskusjon om hva nettselskapene kan hete i et mer enn underlig lys.
Det eneste ryddige blir å begrense nettselskapenes rolle til et minimum, gitt alle årene med jobbing for å skille snørr og barter.
Uansett hvilken rolle nettselskapene får med Norgesprisen; ikke forvent at denne jobben gjøres gratis. Dette er ikke noe dugnad, som strømstøtteordningen på sett og vis var under en reell strømpriskrise.
Nå handler det om å bane veien for en ordning Arbeiderpartiet i regjering ønsker, i en tid hvor strømprisene er ganske på normalen – med unntak av i NO4, der «problemet» er for lave strømpriser og ikke for høye.
I høringen legges det opp til at nettselskapene skal få betalt gjennom gjeldende regulering. Det holder selvfølgelig ikke.
Grunnen er at belastningen vil variere i stor grad mellom selskaper og hvilke områder de ligger, og det holder ikke fordi betaling gjennom reguleringen er avhengig av en rekke forhold.
Uansett får ikke selskapene betalt før etter to år om reguleringen skal styre dette. Det holder heller ikke. Jobben som skal gjøres må betales krone for krone som rene konsulentoppdrag. Vanskeligere er det ikke.
Nettselskapene bør ikke sitte med risikoen for at en strømkunde ikke betaler for seg. Nå skal de ikke bare betale ut penger som de gjør med strømstøtten, de skal også fakturere når spotprisen er lavere enn Norgesprisen.
Noen kommer ikke til å betale og den økonomiske risikoen for dette bør ikke ligge på nettselskapet. I det minste bør disse kravene, som krav for ikke betalt nettleie, bety at strømmen kan stenges ved manglende betaling.
I forslaget legges det ikke opp til det.
Vi tror at strømkundene forstår hva Norgesprisen er, men kommunikasjonsutfordringen må likevel ikke undervurderes.
Det blir mange spørsmål, og at enkelte kunder også i lavprisområdet NO4 vil vurdere Norgesprisen, fordi de har lest ett eller annet sted at dette er lurt, det tror vi skjer.
Da er det ikke det lokale nettselskapet, som i dag har god kundeskår, som skal måtte forklare hvorfor kunden ikke får tilbake pengene sine og at han er bundet av Norgesprisen i ett år.
Vi tror på gode avklaringer underveis om rolleforståelsen og vi tror ikke at regjeringen vil dytte en jobb på nettselskapene som strengt tatt ikke er deres jobb.
At myndighetene pekte på Elhuben når det skulle etableres digitale systemer for å håndtere Norgesprisen, gir håp.
Vi tror derfor også at strømselgerne får hovedjobben med hensyn til kundekontakten. Rett og slett fordi dette er den fornuftige veien framover.