

Uværet «Amy» – den kraftigste stormen vi har opplevd på et kvart århundre – har endelig lagt seg. Resultatet ble at over 150.000 kunder mistet strømmen i en kortere eller lengre periode bare på fredag til lørdag, men også mange flere gjennom helgen som helhet. Særlig i Trøndelag, Agder, Vestfold og Telemark var det store utfall. Også Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet opplevde store utfordringer.
Alle berørte nettselskaper har virkelig jobbet iherdig og på akkord for å sikre sine egne, og andres strømkunder. Utfordringer med både nødnett og mobilutfall har bidratt ytterlig negativt. Allikevel må vi legge frem at den formidable innsatsen som er lagt ned har gitt uttelling.
En av NVE` s innsatsledere denne helgen sier til Europower.no at de er overrasket over hvor raskt situasjonen ble normalisert gitt at et så enormt område ble truffet, fra Nordland og sørover. (Link: NVE om strømbrudd-helga: Overrasket over at situasjonen ble normalisert så fort)
Vi har sett hvordan selskaper gir hverandre bistand og planlegger å hjelpe hverandre med mannskap pg kompetanse når kriser inntreffer. Et eksempel er at Telemark Nett, RK Nett og Linja sender mannskap for å bistå Lede i opprydningsarbeidet etter helgens uvær. I følge Europower sendes montører helt fra Møre og Romsdal for å hjelpe til i Telemark. Dette er samarbeid og god beredskap i praksis.
Dette viser også at det ikke er vesentlig om du er et større nettselskap eller et lokalt, for å drive god beredskap. Det handler om god drift, flinke folk, god planlegging og samarbeid.
I fremtiden håper vi derfor alle kan legge dette til grunn i andre diskusjoner, slik at vi slipper utspill som BKK-sjefen med støtte fra en seksjonssjef i NVE forfektet i Energiteknikk i desember 2024, om at beredskapsarbeidet kan være for krevende for lokale selskaper. (Link: Store kan pålegge små nettselskap beredskapstiltak – Energiteknikk + Vil lære av svensk krigsberedskap – Energiteknikk)
Det var også det klare budskabet Distriktsenergi og daglig leder i Havnett Håvard Singelstad svarte ut innleggene i Energiteknikk med. Singelstad trakk frem at Havnett har hele Austevoll kommune i Midthordland som sitt konsesjonsområde, og har flere montører per kunde, nettstasjon og linje enn alle de store, i tillegg til god lokalkunnskap. «Vi vet hvem vi skal ringe hvis vi trenger hjelp til å få gjenopprettet nettet», avsluttet Singelstad med.
Det samme poenget trekkes frem av Tony Dragset, nettsjef i Romsdalsnett. Selv om uværet har brukket ned trær som om det var tannpirkere, som kan sees av bildet over, klarte mannskapet hans å få nærmest alle kunder tilbake på nett innen søndag kveld. Han sier at han er stolte av den innsatsen medarbeiderne har gjort i løpet av helgen, og påpeker at Romsdalsnett har hatt 20 ganger så mange montører ute i felten for feilrettinger, sammenlignet med større selskaper, når en ser til antall abonnenter.
I Distriktsenergi mener vi det er viktig å gi ros når det er på sin plass, og det er det virkelig etter denne vanskelige helgen. Vi gir honnør til alle selskaper , ute-og inne mannskap som har kastet alt de har i hendene, og jobbet ubønnhørlig gjennom de siste dagene for å sikre at alle strømkunder får strømmen tilbake. I dagens samfunn er vi alle helt avhengig av tilgang til strøm, så denne innsatsen er bare blitt mer og mer viktig. Dette ble en test på beredskap i mange selskaper, og den testen ble bestått – med glans!