None
Fartein Kjørsvik er daglig leder i Sodvin. Foto: Avisa Sør-Trøndelag    
Innovasjon

- Innovasjon handler om å levere kundeverdi

av Redaksjonen
24. september 2020
- Klart vi er opptatt av innovasjon, men det er ikke det som er det viktigste for oss. Det viktigste for oss er å levere kundeverdi. Skal vi klare det, har vi ikke noe annet valg enn å kontinuerlig innovere, sier daglig leder i Sodvin, Fartein Kjørsvik.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Sodvin var et av fem selskaper nominert til Distriktsenergis innovasjonspris i år, og det med god grunn. Sodvin har i løpet av et år implementert en egen innovasjonsmetodikk som har gitt ekstremt positive resultater.

- I alle prosesser man holder på med finnes det mennesker som har tenkt noe lurt før og som deler sine verktøy. Det gjelder å lære av de. Kombiner denne lærdommen med de gode ressursene du har i egen organisasjon og du sitter igjen med noe eget og nytt, sier Fartein Kjørsvik.

- Innovasjonsmetodikken vi lener oss på er i stor grad utledet fra tanker som Dr. Curtis Carlson har utviklet gjennom å lede SRI (Stanford Research Institute) i 15 år. Denne metodikken setter høyt fokus på det å skape kontinuerlig kundeverdi, gjennom organisasjonskultur og arbeidsprosesser. Vi implementerte denne metodikken for et år siden, og det mener vi har hjulpet enormt. Vi har bedre kommunikasjon med kunden og vi får god respons fra kunden. Samtidig er vi i god vekst, forteller Fartein Kjørsvik.

NoneFartein Kjørsvik fikk anledning til å diskutere innovasjon og hvordan den kunne tilpasses Sodvins type virksomhet da han traff Dr. Curtis Carlson i november i fjor.    None

Hvordan starte med innovasjon?

- Det hjelper ikke bare å implementere en metodikk i fra Standford. Du må ha et ønske og en ambisjon om å utvikle selskapet ditt. Det er der det begynner, du må ønske en endring. Deretter må ledelsen implementere en strukturert metode. Dr. Curtis Carlson og Stanford sin metodikk er et eksempel på en metode, men det finnes mange metoder å velge mellom. Jeg ville begynt med spørsmålet; “Hvordan kan vi skape verdi for kundene våre?”, sier Fartein Kjørsvik.

- Hvis man ser på definisjonen av innovasjon så inneholder den flere komponenter. Det er klart innovasjon skal være noe nytt, men det skal også være lønnsomt. Den innovasjonen Standford 
Research Institute jobber med handler om at man skal skape og levere ny kundeverdi i markedet, med en bærekraftig forretningsmodell. Da begynner man å få mange definisjoner på innovasjon. Det handler om forretningsmodell, det handler om markedet, det handler om kunde, men til syvende og sist om lønnsomhet. Et klassisk eksempel er musefellen, her finner vi over 6000 patenter, men det er kun en som er ekstremt lønnsom og hvor kundene føler de får enorm verdi og valuta for pengene sine, forteller Fartein Kjørsvik.

Mestring skaper trygghet

- Det er handling som driver kultur og ikke omvendt. Vi ser det at når vi begynner med en innovasjonsprosess som deretter lykkes og viser resultater, så blir det interessant og morsomt. Da vil menneskene i organisasjonen få lyst til å gjøre mer av akkurat dette. Mestring skaper trygghet, og trygghet skaper kultur, sier Fartein Kjørsvik.

Satser på bedriftsmarkedet

- Akkurat nå jobber vi hardt og mye med prosjektet LEAN E2U, som er energieffektivisering til næringslivet. LEAN E2U utvikler teknologi med hensikt å redusere primært bedrifters energikostnader, basert på styring og kontroll. Her har vi laget en forretningsmodell vi har troen på. I løpet av de siste ukene har vi rekruttert både produktsjefer og selgere. Vi er allerede i gang med implementasjon hos kunder og vi sitter på et solid antall potensielle kunder. Her er det stor interesse fra næringslivet, spesielt store aktører. Vi har flere innovasjonsprosjekter som dette på menyen, men som en liten organisasjon må vi ta en ting om gangen, avslutter Fartein Kjørsvik.

24. september 2020