None
Hard vinter: Uvær og stengte veier. Foto: Oddbjørn Samuelsen, Repvåg Kraftlag    

Ekstrem vinter i nord byr på utfordringer

av Redaksjonen
07. april 2020
- Dette er den verste vinteren i manns minne. Jeg kan aldri huske så mye kontinuerlig uvær. Det har vært tøft for montørene og stå i det her over så lang tid. Samtidig kommer koronaepidemien midt i oppe i det hele, så det er en unik situasjon vi er i nå. Alle ansatte er i en spesiell modus kan du si. Det sier Barry Larsen, daglig leder i Trollfjord Nett.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

En ekstrem vinter og Covid-19 skaper en ekstraordinær situasjon for alle kraftlagene i vår nordligste region. Distriktsenergi har snakket med tre daglige ledere om hvordan situasjonen er akkurat nå.

Covid-19 under kontroll

- Vi er preget av situasjonen, men det går egentlig utrolig bra. Vi har folk på hjemmekontor og montør-lagene er splittet opp i mindre grupper, sier Barry Larsen.

- Vi har full kontroll og bortimot normal drift. Beredskapsplan utviklet med erfaring fra svineinfluensaen har hjulpet oss godt i møte med denne pandemien og foreløpig påvirkes ikke strømforsyningen av Covid-19 - vi er kun i en beredskapssituasjon, sier Per-Erik Ramstad, daglig leder i Alta Kraftlag.

- Smittetallet er for øyeblikket er lavt, og så lenge det holder seg der ser jeg ingen grunn til at større problemer oppstår. Alta er ikke like mye utsatt som de andre stedene her i Finnmark, vi er den mest sentrale plassen og har best tilgang på ressurser. Ser vi over mot Repvåg Kraftlag som sikkert har hatt en 6-7 stengte veier bare innenfor i sitt forsyningsområde tror jeg bekymringene er større der, sier Ramstad.

Oddbjørn Samuelsen er daglig leder i Repvåg Kraftlag og mener situasjonen er utfordrende.

- Covid-19 har selvfølgelig gjort situasjonen spesiell, vi har satt i gang beredskapsplan og tatt en ny risikovurdering. Vi har et godt samarbeid med andre kraftlag og bistand vil bli gitt til de som har behov. Men blir noen kritisk syke her, med stengte veier og dårlige forhold for ambulansefly - da er sjøveien eneste mulighet. Da snakker vi fem timer med Hurtigruten til Hammerfest og det er ingen spøk, det er ramme alvor. Derfor er det viktig å tenke Nord-Norge som en region hvor man må holde smitten utenfor i hvert fall til våren, når veiene kan åpne igjen, sier Oddbjørn Samuelsen.

Været den største utfordringen

Oddbjørn Samuelsen har i sin 40 år lange fartids i kraftbransjen aldri sett lignende forhold.

- Vi har hatt en ekstrem vinter og har det fortsatt. Dette er den mest ekstreme vinteren vi har hatt på veldig mange år, stort sett har veien vært stengt. Siden oktober 2019 har veien til Honningsvåg vært stengt over 100 ganger. Snømengdene er enorme og brøytekantene høye, sier han.

Barry Larsen sier han aldri før har opplevd så ekstremt vær over så lange perioder.

- Store snømengder, ising og vind gjør forholdene ekstreme - vi har opptil flere perioder i vinter med vind over 35 meter per sekund. Det å drifte nett under sånne forhold er jo sånn det er å jobbe i Nord-Norge, men hyppige tilfeller av orkan er ekstremt - selv her oppe. God klimakunnskap og kompetanse er nødvendig for å operere under slike ekstreme forhold, og det er nettopp det våre ansatte har, sier han.

NoneKolonnekjøring i uvær. Foto: Oddbjørn Samuelsen, Repvåg Kraftlag    None

Oddbjørn Samuelsen er klar i sin tale om at vei-utfordringene skaper grunn til bekymring.

- Skal vi snakke om utfordringen akkurat nå, så er det det vei-utfordringer. Det er rett og slett ikke nok brøyte-ressurser her oppe. Veien fra Havøysund til Skarvbergtunnelen har kun tilgang på en snøfreser, og da snakker vi om en avstand på 10 mil. Det forteller litt om hvor ekstremt sårbare vi er under forhold. Det må stilles strengere og tydeligere krav til brøyteressurser framover, for denne trenden med ekstrem-vintre vil bare fortsette. Jeg har jobbet 40 år i denne bransjen og kan se en klar trend i retning av mer og mer ekstremvær. Med veier stengt dag ut og dag inn er det en høy risiko for nedetid om problemer dukker opp. Heldigvis har vi alltid hatt høyt fokus på vedlikehold av linjene våre, så i år har vi ikke hatt noen store problemer, sier Oddbjørn Samuelsen.

Force Majeure i KILE

- Vi jobber nå med å få inn Force Majeure som et punkt i KILE-regelverket. Vi er heldige at det ikke har skjedd noe kritisk her i år. Når vi ikke har mulighet til å dra ut på grunn av vær, med stengte veier og rasfare - så burde Force Majeure i slike situasjoner være en selvfølge. Vi har én vei, når den er stengt - så er det stengt. Dette gjelder ikke bare Repvåg kraftlag, men alle kraftlag her som operer i ekstreme værforhold. sier Oddbjørn Samuelsen.

Godt samarbeid

Per-Erik Ramstad forklarer at samarbeidet er tett mellom kraftlagene.

- Vi har et godt samarbeid med de andre kraftlagene i området, vi har felles beredskapsplaner som vi har hatt i mange år. Hvis noen får problemer er det bare å si ifra, så kommer hjelpen med en gang. Men foreløpig klarer alle seg uten ekstra hjelp - vi hadde senest et møte mellom alle kraftlederne rett før påske for å holde hverandre oppdaterte og neste møte vil finne sted etter påske, forteller Ramstad.

- Vi er flere kraftlag i området og vi har alltid hatt et tett samarbeid og det kommer godt med nå, når forholdene er som de er. Vi er klare til støtte hverandre om det behov for det, sier Barry Larsen.

Snart vår

Normalt roer været seg ned i april og mai. Vi håper at vinteren har bitt fra seg for i år slik at vi kan komme i gang med opprydningen fra vinterens herjinger så fort som mulig. Men som sagt har dette vært en ekstrem vinter og jeg blir ikke overrasket om den bestemmer seg for å fortsette, sier Barry Larsen.

 

NoneNår våren ryddes frem. Foto: Finnmarksposten    None
07. april 2020