None
Sportsbil-DNA. Ingen tvil, denne el-bilen kommer fra Porsche.    

Drømme-elbilen Porsche Taycan 4S skulle vært med oss på Årskonferansen

av Redaksjonen
10. mars 2020
OPPDATERT. Denne bilen og en rekke andre elbilnyheter skulle vært med oss på Årskonferansen i Kragerø. Nå er Årskonferansen corona-avlyst og vi må forsøke en prøvekjøring ved en annen anledning.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

ÅRSKONFERANSEN 2020 ER AVLYST - TRYKK HER FOR MER INFORMASJON.

 

Porsche kommer nemlig med sin nye elbil, Taycan 4S, og det kommer til å bli kø for å få en prøvetur i denne fartsmaskinen. – Bilen er som skapt for de svingete og krevende veiene i Kragerø, sier Claus Heiberg som er daglig leder i Porsche Senter Porsgrunn.

Men det gjelder å være varsom med gassfoten. 0-100 går unna på 4 sekunder, så kjøreturen kan bli en dyr opplevelse dersom Kragerø-politiet har satt opp radaren.

Innstegsmodellen blir bestselgeren

Standardutgaven av Taycan 4S har en motoreffekt på 530 hestekrefter og toppfarten ligger på ubeskjedne på 250 km/t. Det er med andre ord ytelser det står respekt av, selv om dette er «innstegsmodellen». Rekkevidden er på 400-450 kilometer alt ettersom hvilken batteripakke du ønsker. 

Bilen produseres med firehjulstrekk og Porsche prioriterer det norske markedet høyt, for det er ingen tvil om at dette er ment å bli bestselgeren til Porsche i Norge.

Prisen på Taycan 4S starter rundt 900 000 kroner, mens Turbo og Turbo S starter på henholdsvis 1.338.900 og 1.626.900 kroner. Toppmodellen har 625 hk (460 kW) i utgangspunktet. Men en overboost-funksjon øker effekten til 761 hk (560 kW). Det betyr også at du har et dreiemoment på voldsomme 1.050 Nm.

Claus Heiberg tror at  Taycan 4S blir volummodellen. – Det er på Porsche Taycan 4S at volumet kommer til å ligge, sier han.

Du kjøper en Porsche med hjertet

Heiberg forteller at Porsche Senter Porsgrunn så langt har fått 70 bestillinger og at de begynte å utlevere de første bilene i begynnelsen av februar. Nå kjører fem fornøyde telemarkinger rundt i Porsche sin første elbil.  - Vi fikk den første demobilen inn for en måned siden, så de aller fleste har bestilt bilen uten å ha prøvekjørt den. Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode. Du må huske på at kundene våre kjøper med hjertet. Det er ingen som rent objektivt trenger en Porsche, derfor må en elbil fra oss være en fullblods Porsche, sier Heiberg.

- Porsche har veldig sterke tradisjoner å ta vare på når de tar steget til å bli elbilprodusent. Porsche har fra første stund vært tydelige på at drivlinjen ikke skal endre på at kjøreopplevelse er det viktigste. Dette skal være en Porsche, en Porsche som går på strøm, sier han.

Ekstrem hurtiglading gjør at det skal være mulig å lade batteriet opp til 80% på 15 minutter under optimale forhold.  Eiere av bilen vil få tilgang til VAG-gruppens nye ladenettverk Ionity, som skal bestå av 400 ladestasjoner på tvers av Europa.

Det kommer også til å bli mulighet for å se og prøvekjøre andre el-bilmerker på Årskonferansen. I skrivende stund arbeides det med å få på plass flere bilmerker. 

Meld deg på Årskonferansen 2020 i Kragerø her.

10. mars 2020