None
Geir Elsebutangen er daglig leder i Kragerø Energi. Her avbildet i forbindelse med Grid Vision. Foto: Jostein Andreassen    
Innovasjon

Geir Elsebutangen med innovasjonsbudskap til alle nettselskaper i Norge: - Bli med nå!

av Redaksjonen
10. november 2020
I 2014 ble Kragerø Energi invitert til et møte i regi av eSmart systems som handlet om et droneprosjekt. Et uforpliktende møte i Halden ble starten på en innovasjonsreise som har gitt nominasjon til Distriktsenergis teknologi- og innovasjonspris to år på rad. Vi møter Geir Elsebutangen, daglig leder i Kragerø Energi og kaptein på et av Norges ledende innovasjons-skip i Nett-Norgehavet.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Droneprosjektet har nå fått navnet Grid Vision og har gått fra et prosjekt med deltagelse fra tre nettselskaper i 2014, til å bestå av 22 selskaper i Norge og 35 selskaper internasjonalt.

- Men vi har fortsatt plass til flere. Det at vi kun har 22 nettselskaper fra Norge er alt for lite i mine øyne. Så her er det bare å slenge seg på for alle nettselskaper i Norge som er ute etter en løsning som gir store og verdifulle kostnadskutt, forteller Geir Elsebutangen.

Geir Elsebutangen viser til møtet med eSmart i 2014 og mener det er en god historie på hvordan en innovasjonsreise enkelt kan starte.

- Start med å lytte. Det er utrolig mange spennende mennesker der ute som har ideer og jeg mener det er viktig å lytte å høre hva de har å by på. Nettselskaper er ikke i direkte konkurranse med hverandre, men vi konkurrerer på rammebetingelser og effektivitet. Jo tidligere man kommer inn i slike prosjekter som gjør deg mer effektiv som nettselskap, jo bedre, sier Geir Elsebutangen.

- Tør å vær vågale, en må ikke minst være villig til å bruke tid. Et prosjekt som Grid Vision er ikke veldig kostbart, men det krever tid. Samtidig er slike prosjekter et samarbeid, og man har alltid mulighet til å ytre sine meninger og være med på å bestemme kurs i prosjektet. Klarer man det på en god måte kan prosjektet faktisk bli veldig effektivt tidsmessig, utdyper Geir Elsebutangen.

Kultur og innovasjon henger tett sammen

- Vi i ledelsen har lagt en bevisst strategi for å bygge opp en kultur for å motivere til innovasjon, og det har vi klart. Nå har vi mennekser med på laget som tar i mot ny teknologi med åpne armer, og har lyst til å prøve det ut og leke seg med det. Det er viktig å tenke på at kultur alltid starter på toppen, sier Geir Elsebutangen.

En spennende vinter i møte

- I vinter skal vi teste noen helt nye smarte målestasjoner på fire trafostasjoner, dette blir ekstremt spennende. Produktet har blitt testet i et internasjonalt laboratorium og her kan det komme ganske store resultater. Prosjektet har også støtte fra Innovasjon Norge. Her er mye fortsatt hemmelig, men vi skal gi ut både resultater og mer informasjon så fort testen er over. Vi er med i prosjektet som testdeltaker og det er produsent som tar over etter gjennomført prosjekt. Verdien av å være med å slike prosjekter er enorm, det betyr at vi kan ta dette produktet i bruk så tidlig som det er praktisk mulig, sier Geir Elsebutangen.

Nettstasjonsovervåkning

Kragerø Energi har skapt sin egen nettstasjonsovervåknings-løsning. Også dette er et et resultat av høyt fokus på innovasjon, kostnadsfokus og effektivitet.

- Dette er nå i full drift, vi har vel rundt 250 enheter ute. Denne løsningen er en viktig del av nettanalysen og status på nettstasjoner, som er et krav fra RME. Her betaler vi kun 10 prosent av vanlig markedspris for oppgavene som løsningen utfører. Utrolig nok har vi ikke hatt etterspørsel på denne løsningen fra andre nettselskap i Norge enda, men her det bare å ta å ta kontakt, forteller Geir Elsebutangen.

 

NoneInnovasjon skaper høy interesse og er hovedgrunnen til at Kragerø Energi ikke sliter med rekruttering av kompetente og ressurssterke mennesker. Foto: Jostein Andreassen    None

En magnet for ansettelse av nye og smarte mennesker

- Vi opplever at våre nye ansatte henviser til innovasjons-prosjektene våre, og sier at det er derfor de vil jobbe her. Innovasjon er faktisk svaret på et av de store problemene et lite nettselskap har, 
nemlig det å få ansatt de ressurssterke menneskene. Det ligger altså en markedsføring i prosjektene i seg selv. Det koster mye å finne og ansette, og det blir jo utrolig mye billigere når menneskene dukker direkte opp på døra etter eget initiativ. Kragerø er en flott by, men vi konkurrerer jo med nasjonale metropoler som Oslo og Bergen. At folk ønsker å flytte til Kragerø fordi det er våre prosjekter som er interessante er et stort pluss, sier Geir Elsebutangen.

Bli med!

Til slutt kommer Geir Elsebutangen med en oppfordring til alle nettselskapene i Norge.

- Ta kontakt med meg, vi har plass til deltagere i alle våre prosjekter. Det definitivt ikke for sent å starte med innovasjon, denne reisen har såvidt startet, avslutter Geir Elsebutangen. 

10. november 2020