None
Stryningen Nils Are Karstad Lysø har satt kurs mot hjembygda og skal lede Stryn Energi. Selskapet har om lag 5000 nettkunder og 4000 strømkunder. Det betyr at de aller fleste nettkundene også er strømkunder. - Det er en tillitserklæring, sier Nils Are Karstad Lysø. Her er han i Stryneelva 1. juli i fjor med en storfangst. (Foto: Knut Arild Løvdal)    

Her er den nye sjefen i Stryn Energi

av Redaksjonen
14. januar 2020
-Stryningen Nils Are Karstad Lysø har satt kurs mot hjembygda og skal lede Stryn Energi. – Det er flott å komme tilbake til hjembygda, og jeg jeg har blitt tatt veldig godt imot av svært kompetente og dedikerte kolleger, sier han.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Han kommer til å ukependle mellom Stryn og Oslo, siden han har to barn på 9 og 12 år som går på skole i Oslo. 

Lysø er født og oppvokst i Stryn. Han er utdannet siviløkonom og har hatt en rekke sentrale og utfordrende lederjobber. 

Fra motehus til operahus

I 1992 begynte han i konsulentselskapet McKinsey og rykket etter hvert opp til å bli partner. Så tok karrieren ham til Røkke-eide Aker ASA der han fra 2005 til 2009 satt i konsernledelsen. Han gikk fra konsernledelsen i Aker for å bli daglig leder i Strynebedriften og motehuset Moods of Norway. 

– Jeg var allerede styremedlem i Moods of Norway, men ble ganske overrasket da jeg fikk tilbudet om jobben som daglig leder. Men gründerne trengte en som kunne forene det administrative med det kreative i den sterke vekstfasen som selskapet var på vei inn i, forteller han. 

Etter fire spennende år i motehuset ringte styreleder Ellen Horn i Den Norske Opera & Ballett og tilbød ham jobb som administrerende direktør. - Det kom overraskende på meg da Ellen Horn ga meg tilbudet om å bli operadirektør. Hun er utpreget åpen og nytenkende, og var åpen for å få en leder utenfor det opplagte. I likhet med Moods of Norway trengte Operaen en som kunne forene de administrative, kommersielle og de kreative kreftene. Vi hadde lykkes med dette i Moods of Norway og det hadde åpenbart styret i operaen fått med seg. Når navnet mitt ble lansert på en pressekonferanse var det mange kulturjournalister som måtte google kraftig for å finne ut hvem jeg var. Rent musikalsk kunne jeg bare skilte med en en sterk musikkinteresse og at jeg var en ivrig hobbymusikant, forteller Lysø.

-Jeg hadde tre flotte år i operahuset. Jeg likte veldig godt det indre livet i operahuset med et svært profesjonelt team av både kunstnere, teknikere og administratorer. Årsaken til at jeg likevel valgte å gi meg var at den eksterne - eller utenrikspolitiske delen av jobben - med mye kontakt med media og ikke minst tok det seremonielle – med representasjon og mottakelser etc. - mye mer tid enn jeg hadde forestilt meg. Jeg følte at det ikke var helt meg å være gallionsfigur samtidig som dette stjal mye tid fra det som jeg ønsker å bruke mer tid på – operahusets indre liv. Jeg valgte derfor å tre tilbake sier han

Til Stryn Energi

Lysø ville nå tilbake til næringslivet. Etter et par år som finansdirektør i det prestisjetunge investeringsselskapet Kistefos og senere Arundo Analytics, gikk veien til energibransjen. Nå vender han hjem til kommunen der han vokste opp og til hjørnestensbedriften Stryn Energi.

Da vi intervjuer Lysø er han akkurat ferdig med en strategisamling med ledergruppa, og gjør seg klar til å reise til familien for å feire jul.  

–Det har vært en flott opplevelse å komme til Stryn Energi. Det er en kompetent og fin gjeng som jeg jobber sammen med. Dette er et team som kan få til de ambisjonene vi setter oss, sier han. 

Han forteller at Stryn Energi har flere viktige utfordringer.

- Vi, i likhet med andre små og mellomstore energiselskap står overfor stadig flere krevende endringer i rammebetingelsene som det selskapsmessige skillet. Dette gjør store innhugg i tid og ressurser. Det er klart at til tider er det utfordrende å være en liten aktør, men samtidig bringer det også med seg fordeler. Stryn Energi er sterkt lokalt forankret og har en god posisjon i lokalsamfunnet. Det er viktig på nettsiden, men helt avgjørende på den konkurranseutsatte strømsiden der vi til daglig opplever at de store strømselskapene prøver å kapre våre kunder, sier Lysø.

Stryn energi har om lag 5000 nettkunder og 4000 strømkunder – og det betyr at de aller fleste nettkundene også er strømkunder. Det er en tillitserklæring, sier han og forteller en historie der en av kundene som driver et lokalt bilverksted ble oppringt av et av de større strømselskapene og ble lokket med litt lavere strømpriser.      

– Men da kunden vår spurte telefonselgeren; «Hva gjør ditt selskap for lokalsamfunnet i Stryn», ble det stille i den andre enden av røret. Vi i Stryn Energi er glade for at kundene våre har et bredere perspektiv enn kortsiktige lokkepriser og støtter opp om det lokale energiverket. Jeg mener vi har dekning for å si at vi har godvilje i lokalsamfunnet. Vi jobber hver dag hardt for å gjøre oss tilliten verdig, sier Nils Are Karstad Lysø.

14. januar 2020