Les hele pressemeldingen til NVE her.
Nettselskapene og systemleverandørene jobber på spreng for at Elhuben skal få korrekte verdier hver dag. Samtidig er nettselskapene i stor grad satt sjakk matt i påvente av bistand fra systemleverandørene. Tvangsbøter fra NVE virker derfor kun provoserende og fører ikke til noe annet enn frustrasjon. Distriktsenergi mener at dette er misbruk av bøteinstituttet.
Når NVE går ut og varsler en massiv bøtelegging av nettselskapene fra og med 26. april, må hensikten være en forventning at dette vil medføre at måledataene i større grad blir i orden fra denne datoen. Slik blir det neppe. Distriktsenergi gjennomførte en større undersøkelse blant medlemmene i midten av mars, vel vitende om at det var utfordringer med dataleveransene til elhuben.
Svarene vi fikk var gjennomgående at nettselskapene sto på for fullt og at flaskehalsen for å få rettet eventuelle feil, hang på manglede oppfølging av systemleverandørene. Etter dialog med NVE opplevde vi det slik at dette også var NVEs virkelighetsoppfatning av situasjonen. NVE innrømmer da også i pressemeldingen at «det har vært utfordrende for nettselskapene å nå de kravene som er satt». Det at man da bruker bøteinstituttet mot nettselskapene er mer enn underlig. Vi tror ikke at systemleverandørene på noen måte jobber fortere om nettselskapene eventuelt må betale bøter. Dette kunne NVE spart seg.