-Kampanjen har blitt godt mottatt og har sammen annen kundekommunikasjon bidratt til at vi klarer å opprettholde den sterke markedsposisjonen vi har lokalt, sier Bjørn Ludvigsen. Han er rådgiver for kommunikasjon og forretningsutvikling i Hålogaland Kraft.
Skaper store ringvirkninger
-Når en kunde flytter fra oss til en av de store strømselskapene mister også lokalsamfunnet en viktig støttespiller i kunden. Vi synes det er viktig at kundene får vite at de gjennom strømregningen fra Hålogaland Kraft er med på å bidra til lokalsamfunnet ved å være kunde hos oss. Når de flytter kundeforholdet til Oslo eller Bergen mister kommunen de bor i også en viktig bidragsyter, sier Ludvigsen.
Må være konkurransedyktig
Han understreker at det er viktig at Hålogaland Kraft er konkurransedyktig på pris og kundeservice. – Det nytter ikke å be strømkunder om veldedighet. Vi er konkurransedyktige på pris og ofte ligger vi under strømgigantene i pris. Når kundene blir informert om at de ikke bare får en god pris men at det å være kunde hos oss skaper positive ringvirkninger i lokalsamfunnet så skjønner de at det ikke er noen grunn til å bytte leverandør, og kunder vi har mistet kommer ofte tilbake, sier han.
Hva svarer telefonselgerne når de får dette spørsmålet?
- Dersom telefonselgeren er ærlig blir jo svaret av de ikke bidrar med en krone til lokalsamfunnene Harstad, Kvæfjord, Skånland, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen og Lødingen.
Folk trenger å vite er at strømregninga ikke bare betaler for lys i husene men også skaper verdi i form av arbeidsplasser og gode offentlige tjenester i lokalsamfunnet, sier Bjørn Ludvigsen. Et samfunnsregnskap for perioden 2002-2015 viser at om lag 2,2 milliarder kroner av selskapets verdiskaping i denne perioden «ble igjen» lokalt. Utbytte til våre eierkommuner utgjør den største posten.
-Energiverkene er en viktig samfunnsaktør. Verdien som energiverkene representerer for lokalsamfunnet er betydelig. - Hålogaland Kraft skaper store positive ringvirkninger i lokalsamfunnet i form av lønninger, skatter, sysselsetting og innkjøp av varer og tjenester for mange millioner kroner årlig, sier Ludvigsen.
-Det skjer en stor verdiskaping i Kraftbransjen. Ikke minst er dette en distriktsnæring som skaper lønnsomme arbeidsplasser over hele landet. Distriktsverkene bidrar med 8 milliarder kroner til lokalsamfunnet hvert år. Det viser en analyse som er gjennomført av Adapt Consulting, sier daglig leder i Distriktsenergi Knut Lockert.
- Det å beregne et samfunnsregnskap er viktig for å synliggjøre verdien av energiverkene for lokalsamfunnet for å få oversikt over de store verdiene som skapes år etter år, slik at dette blir tatt med når det skal gjøres valg om strategien for selskapene, mener Lockert. De 90 distriktsverkene i Norge med færre enn 30 000 kunder har i gjennomsnitt 7 700 nettkunder. Tar vi utgangspunkt i samfunnsregnskapet til Rauma Energi på 70 millioner kroner og sine 5200 nettkunder, vil samfunnsbidraget til alle de 90 energiverkene med 7200 kunder samlet være på om lag 8 milliarder kroner årlig, sier Lockert.
Dette er Hålogaland Kraft
Dette er Hålogaland Kraft er et regionalt Kraft -og bredbåndsselskap som ønsker å lyse opp og forenkle kundenes hverdag. Selskapet er eid av de 7 kommunene Harstad, Kvæfjord, Skånland, Tjeldsund, Ibestad, Gratangen og Lødingen.