None
Full dekning Oddbjørn Samuelsen, elverkssjef Repvåg Kraftlag SA til venstre. Nils Roger Pettersen, daglig leder InfraNord til høyre.    
Medlemmer

Fiber 71 grader nord

av Redaksjonen
Repvåg Kraftlag sitt heleide datterselskap InfraNord satser på bredbånd aller lengst nord i landet. Slikt blir det fornøyde kunder av, både blant privatpersoner og i næringslivet.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Vi bygget ut tettstedene i starten, der det var muligheter kommersielt. I ettertid har vi fått Høykom-midler (statlig støtte til bredbåndsbaserte tjenester, red.anm) til utbygging i grisgrendte strøk, sier elverksjef Oddbjørn Samuelsen i Repvåg Kraftlag til Distriktsenergi.

Repvåg Kraftlag har siden utbyggingen startet i 2009 satset i overkant av 30 millioner kroner på utbygging av bredbånd i Måsøy, Nordkapp, Kvalsund og Porsanger. Nå nærmer de seg slutten av prosjektet.
Nå er vi i sluttfasen, og vi har bygget ut fiber til stort sett alle i forsyningsområdet vårt. De siste utbyggingene er gjort i veldig tynt befolkete områder, sier Samuelsen.

Lokal tilstedeværelse

Samuelsen forteller at Telenor vant et anbud for bredbåndsutvikling til kunder i Billefjord, men at de fleste her likevel velger å knytte seg til den lokale leverandøren.

Vi har majoriteten av kundene, og det har med den lokale forankringen å gjøre. Kunden ønsker å handle lokalt og de vil at vi skal levere, fordi vi er tilstede. Vi har høyt fokus på kundene, så vi er høyt oppe på kundetilfredshet og nærhet. Så verdiskapingen gjennom vår fibersatsing forblir lokal, sier Samuelsen.

Elverksjefen er overbevist om at utbygging av bredbånd over hele landet neppe ville vært mulig uten små og mellomstore selskaper som Repvåg Kraftlag.
Uten vår tilstedeværelse og lokale forankring er jeg sikker på at det aldri hadde blitt bygget ut fiber sånn som vi har gjort. Man hadde bare satset sporadisk i de mest tettbygde områdene. Så der vet jeg at vi gjør en forskjell, sier Samuelsen.

I et stort selskap har du ikke den samme kontakten med kunden direkte. Hos oss er kunden noen vi kjenner, og det bidrar til at vårt forhold til kundene blir mer forpliktende.

Tilfredshet i distriktene

Den siste tiden er det mange kunder som har tatt til Facebook for å skryte av arbeidet med utbyggingen. Elverksjefen selv er godt fornøyd med responsen på satsingen.

Det varmer, og det gir litt ekstra driv når du får sånne tilbakemeldinger, sier Samuelsen.