None
Foto: iStock    
Medlemmer

Mer uærlig markedsføring fra NorgesEnergi

av Arvid Bekjorden
Distriktsenergi har skrevet flere saker om hvordan NorgesEnergi bruker uriktige påstander om samarbeid med lokale energiverk i markedsføringen sin. Etter å ha lovet bot og bedring fortsetter den kritikkverdige praksisen i Nord-Norge.

Arvid Bekjorden

Rådgiver i Distriktsenergi og skribent på Distriktsenergi.no. Arvid har lang erfaring fra kraftbransjen, blant annet fire år som daglig leder i Stranda Energiverk.

Distriktsenergi har siden høsten 2016 skrevet flere saker om hvordan NorgesEnergi feilaktig hevder at de samarbeider med lokale energiverk, senest til kunder av Stryn Energi.

Den siste tiden har det vært kunder i Alta-området sin tur til å bli oppsøkt hjemme av selgere fra NorgesEnergi. Selgerne hevder at de samarbeider med både Alta Kraftlag (den lokale netteieren) og konkurrenten Ishavskraft. Dette medfører selvsagt ikke riktighet.

Nye takter

Da Distriktsenergi sist skrev om saken, uttalte Pål Gravdahl i NorgesEnergi at det hele trolig skyldtes manglende innsikt hos enkelte selgere i hva gjennomfakturering – altså innføringen av muligheten til å få strøm og nettleie på samme faktura –  egentlig innebærer av samarbeid bedriftene i mellom. Selskapet mente også at de kritikkverdige episodene var enkelthendelser.

– Som vi tidligere har påpekt skal ikke NorgesEnergi operere på denne måten og det er absolutt ikke i henhold til våre retningslinjer, skrev Gravdahl til Distriktsenergi.

Rapportene fra Alta viser at selskapet ikke har tatt tak i ukulturen. Det som er nytt denne gangen er at selgerne bevisst oppsøker kunder som har fått montert nye AMS-målere i hjemmet sitt. I forsøkene sine på å verve nye kunder viser NorgesEnergi til et infoskriv fra Alta Kraftlag, som angivelig skal vise at kundene vil få dyrere strøm mellom klokken 1700 og 1900.

Dette er ikke riktig, og fremgangsmåten er helt tydelig en bevisst villedning som NorgesEnergi tyr til for lettere å få solgt produktene sine.

Sterke reaksjoner

Alta Kraftlag driver ikke selv med strømsalg (og er helt nøytrale i forhold til strømleverandørene) men til Distriktsenergi gir de uttrykk for at de ikke liker å bli utnyttet på denne måten.

Saken har også vært skrevet om i lokalavisen Altaposten. Avisen har fått kommentarer fra NorgesEnergi, som på vanlig måte hevder dette dreier seg om enkelttilfeller, og at oppførselen ikke samsvarer med deres salgsrutiner.

Dersom man besøker Facebook-sidene til Alta Kraftlag vil man kunne lese i kommentarfeltene at dette ikke stemmer. Det er mange som har opplevde ubehagelige og svært pågående selgere, med fremgangsmåter som går langt utover vanlig folkeskikk.

De var veldig pågående da de var her i forrige uke. Jeg måtte lukke døra i talestrømmen deres. De ville ikke akseptere høflig nei, skriver en av kraftlagets kunder på Facebook.