None
Årsmøte

Klar beskjed til Defos medlemmer

av Redaksjonen
21. mars 2017
Fra talerstolen på Defos årsmøte i Narvik vil Bente Sollid Storehaug, administrerende direktør i ESV Digital AS Nordic, komme med én oppfordring – følg godt med på utviklingen!

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Hva kommer du til å holde foredrag om på årsmøtet?

Jeg skal snakke om industri 4.0 og det digitale makroskiftet. De aller fleste bransjer opplever sterk digitalisering. Kundene endrer adferd og alle bransjer får innovatører som vil utfordre eksisterende forretningsmodeller, og skape nye tjenester med annet grensesnitt mot kundene. Energibransjen står overfor mange utfordringer knyttet til teknologi. Én er at vi får andre energikilder enn i dag, og større fokus på fornybar og lagring. Vi har vært en sterk energinasjon, men det kan snu seg når vi får nye teknologier og kilder. Man får aktører inn utenfra, og fra norsk side får vi større mulighet til å konkurrere i utlandet.

Det er mange teknologier som fungerer sammen for å drive opp tempoet i både digitalisering og globalisering. Som eksempel pleier jeg å vise til det at de fem største selskapene som eksisterer i dag er teknologiselskaper. Sånn var det ikke for fem år siden. Da var det gass, energi, finans. I dag er det Apple, Google, Facebook, Microsoft og Amazon som ligger øverst. Disse innoverer også på områder som har med energi å gjøre. De får stadig mer markedsmakt, og bygger seg stadig sterkere posisjoner. De har data om forbrukere, plattformer og økosystemer som gjør at vi i økende grad forholder oss til disse når det gjelder bank/finans, kjøp/salg og media. Min bekymring er at det er vanskelig å hamle opp med den innovasjonskraften som ligger hos de digitale vinnerne.

Hvordan tror du utvikling og innovasjon kan påvirke små- og mellomstore norske energibedrifter fremover?

Du ser hvordan de digitale vinnerne har påvirket mediebransjen. Disse selskapene tar i dag fire milliarder kroner av et norsk reklamemarked på totalt atten milliarder. De øker inntektene sine dramatisk fra år til år, mens mediebransjen blør. Apple Pay har kommet som en utfordring til Vipps. Det er de samme selskapene som utfordrer. Nå som Amazon skal ha fysiske butikker også, så kommer de til å bli en global aktør med butikker i større byer. Utgangspunktet for mange forretningsmodeller i dag er kundedata. De som bruker disse til å lage smartere og mer funksjonelle løsninger blir vinnerne.

Så her vil du si at norske selskaper har en jobb å gjøre?

Ja. Her skal man følge godt med i timen, for her kommer det konkurrenter vi ikke engang tenker at kan være konkurrenter, og som kan bygge grensesnitt ut mot kundene som gjør at de, for eksempel, oppfattes på samme måte som energileverandører, samtidig som de marginaliserer de store tunge systemene som leverer disse tjenestene. Hvis du ser på banknæringen, så tilbyr Facebook nå en Vipps-funksjon i sin Messenger. Det ligger en bank bak, men brukerne oppfatter at de betaler via Facebook. Disse selskapene profiterer på infrastruktur som er skapt av tunge etablerte aktører.

Hovedbudskapet du tar med deg til årsmøtet i Narvik er, med andre ord, at selskapene må følge godt med på endringer fremover?

Det viktigste er å skjønne hvordan digitalisering påvirker kundeadferd, og så forsøke å møte kunden med gode løsninger, slik at man oppfattes som et funksjonelt selskap med høy nytteverdi. Der vil mye av slaget stå, tror jeg. Gode eksisterende tjenester kan bli borte selv om de er veldig bra. Nye måter å strukturere og tilrettelegge tjenester på kan gjøre at innovatører kan komme inn og ta en bransje. Apple er godt eksempel. De har en relativt kort historie, men de har endret musikkbransjen og disruptet mobiltelefon-bransjen, og de er med på å endre hele nettet, slik at det blir mye mer forretningskritisk viktig for næringslivet. Derfor tror jeg de aller fleste bransjer må tenke på hvordan digitalisering kommer til å påvirke deres struktur, og tenke «hva skjer hvis vi får flere innovatører som ser på hvordan våre tjenester fungerer?». Er det ineffektivitet, er det passe fornøyde kunder, så må du vite at du står lagelig til for hogg.

Ser du noen gode initiativer i dag blant norske små og mellomstore energibedrifter?

Det er mye innovasjon knyttet til sol som er viktig å følge med på. Man har ikke helt tatt det på alvor, tror jeg. Sol har vært noe man har eksperimentert litt med på hytta, men vi vet hva bilindustrien tenker om olje etter 2020 vil det ikke produseres mange biler med forbrenningsmotor. Jeg tror det grønne skiftet kommer til å gå raskere enn vi først antok. Innovasjon på området vil være lønnsomt for de som klarer å ta en posisjon innenfor fornybar energi, ikke minst sol.

Hva tror du blir det viktigste å fokusere på for norske energibedrifter i årene som kommer?
Man skal alltid tenke over hvordan man kan innovere og tenke nytt. Man burde spørre seg selv «er det noen store selskaper som kan komme og innovere i min bransje?». Det er alltid en nyttig øvelse. Hva er mulige scenarier? De digitale vinnerne jobber allerede med smarte hjem og utvikler teknologi for intelligente hus. Er det naturlig at de vil gå videre innenfor det området og begynne å jobbe med energikilder også? Selskapene må prøve å lese fremtiden. Hva vet vi i dag, hva er ikke reverserbart, hva kan vi anta, hva kan vi fremskrive som en naturlig utvikling i bransjen. Så kan man ta posisjoner eller inngå allianser med andre aktører for å styrke seg i den kampen.

Bente Sollid Storehaug (1967) er administrerende direktør i ESV Digital AS Nordic, et selskap som spesialiserer seg på datadrevet attribusjon.

Storehaug er utdannet statsviter, og har en bakgrunn i media. Hun har også startet en rekke selskaper, blant annet Digital Hverdag AS (1993).

Ved siden av stillingen i ESV er Sollid også styreleder i Boostcom Gruppen, Dot Global og Enerwe, samt medlem av konsernstyrene i Polaris Media ASA, Cxense ASA, Europris ASA og Europris-Gruppen. Storehaug er mentor for CEOs innen teknologi og start-ups, og blogger på digitalhverdag.media.

21. mars 2017