Det viser den ferske EPSI-rapporten som ble publisert i går. Tilfredsheten til Gudbrandsdal Energi sine kunder er 81 indekspoeng. Dette er langt over nummer to på listen som er LOS. Bransjesnittet er 73 poeng. Gudbrandsdal Energi kom også på førsteplass i fjorårets EPSI-rapport.
-Distriktsenergi gratulerer Jansrud og Gudbrandsdal Energi, sier daglig leder i Distriktsenergi Knut Lockert. Gudbrandsdal Energi er medlem av Distriktsenergi og strømselskapet har opplevd en eventyrlig vekst, fra anslagsvis 13.000 kunder i 2013 har de godt over 100.000 kunder over hele landet.
EPSI har via Norstat gjennomført nesten 1900 telefonintervjuer med strømkunder i hele Norge.
Hafslund Strøm faller
Blant de andre leverandørene er det små endringer fra fjorårets EPSI-rapport. Men Hafslund Strøm, som kunne vise til en solid fremgang i fjor, faller tilbake i år. Strømgiganten kommer dårligst ut blant de 12 selskapene som rapporten publiserer tall fra.
God kundeservice og lav pris er suksessoppskriften
Sjefen i Gudbrandsdal Energi tror selv at åpne linjer til kunder er avgjørende.
– Når kunder ringer, tar vi telefonen med en gang. Det koster litt å drive slik kundeservice, men det må vi bare gjøre. Kundene skal ikke oppleve at det finnes noen barrierer for å få hjelp, sier Jansrud til e-24.
– Og så er det klart det også handler om pris, legger han til.
– Det er moro. Vi er kun et team på ti personer, sier Jansrud, som sier de har valgt å ta i bruk flere automatiseringsprosesser.
Strømselskapene er mer populære
Norske strømforbrukere er jevnt over ganske godt fornøyde. Forbrukertilfredsheten stiger ytterligere fra i fjor, og er på sitt høyeste nivå siden 2010. Om vi sammenligner resultatene med tilsvarende tall for Sverige, er det tydelig at de norske strømleverandørene er bedre på å tilfredsstille sine kunder enn de svenske strømleverandørene. En av hovedforskjellene som kommer frem er at norske kunder opplever at strømavtalene de har er mer konkurransedyktig på pris enn hva tilfellet er i Sverige.
Lojaliteten faller
Strømbransjen som helhet gis litt bedre skussmål fra kundene i årets måling, enn i fjor.
EPSI-analytikerne kaller det selv et «godt nivå», men bemerker likevel at lojaliteten til strømselskapene er dalende – nordmenn er blitt mer åpne for å bytte til et annet selskap.
