Elmotorsykkel fra 0 til 100 km/t på 1,6 sekunder

To personer på hver sin elmotorsykkel
Frode Holteng og samboeren på sine elmotorsykler fra Zero Motorcycles.
I dag er salget av elmotorsykler i Norge på et beskjedent nivå, og det trengs flere modeller på markedet. Forhåpentligvis vil Enovas nye støttetilbud til privatpersoner bidra til å få opp farten på salget og teknologiutviklingen.

Frode Holteng og samboeren er blant dem som har vært tidlig ute med å skaffe seg elmotorsykkel. Vi møter dem på Aker Brygge en ettermiddag med hver sin sykkel på ca. 110 HK og med et batteri på 14,4 kWh.

Mens Holteng sitter på elmotorsykkelen fra den amerikanske produsenten Zero Motorcycles, forteller han gladelig mer om fordelene med å velge elektrisk motorsykkel.

– Avhengig av kjøremønster har elmotorsykkelen en rekkevidde på ca. 180-200 km med normale temperaturforhold. Ladetiden er avhengig av modellen, men jeg bruker rundt 4,5 time på full lading, eller opp en time hvis du har ladeutstyr til det. Elmotorsykkelen kan gå fra 0 til 100 km/t på 1,6 sekunder. Jeg er veldig fornøyd, avslutter han mens han gir oss en tommel opp.

Så langt finnes det fem-seks stykker av den samme elmotorsykkelen i Norge, men fremover vil vi trolig se flere av dem på veien.

Støtte til privatpersoner

Enova har nettopp lansert støtte til elmopeder og elmotorsykler til privatpersoner. Det betyr at du kan få inntil 25.000 kroner i støtte ved kjøp av en elmotorsykkel. Målet med støttetilbudet for elektriske mopeder og motorsykler er å stimulere til raskere teknologiutvikling og øke tilgjengeligheten i markedet.

– Det må bli enklere å ta smarte klimavalg. De største utslippene vi har som privatpersoner kommer fra transport, og skal vi nå klimamålene må dette endres. Enova ønsker med denne støtteordningen å få flere til å velge et elektrisk alternativ, uttaler Anna Theodora Barnwell som er markedssjef i Enova i en pressemelding.

Enova er en pådriver for at Norge skal nå klimamålene for 2050. Det gjør de gjennom å støtte de som går foran i teknologiutviklingen, og som velger løsninger som ennå ikke har fått fotfeste i markedet.

– Enovas mål er ikke å øke det totale salget av moped og motorsykkel, men at de kjøretøyene som selges framover i størst mulig grad skal være elektriske. Vi vil gjøre det litt enklere å ta smarte klimavalg, sier Barnwell.

Ordningen er tidsavgrenset og vil vurderes løpende ut fra markedsstatus og andre rammebetingelser. Du kan lese mer om støtten til elmotorsykkel her.