- Vi ser at det hadde vært en fordel med større standardisering på spenningsnivået både på høyspent og lavspent, men også at funksjonalitet mellom skip og land hadde vært mer standardisert enn det er i dag, sier Joon Raymond Haugland.
Se hele intervjuet med Joon Raymond Haugland under:
Enighet fra Hardanger Energi Nett
Distriktsenergi tok kontakt med Hardanger Energi Nett som har bred og god erfaring med el-ferger.
- Vi har jo sett dette i grunn hele veien og det er litt uheldig at det ikke er noen standardisering for løsninger. Vi leverer strøm til fire fergekaier med ladestasjoner hvor forskjellige leverandører er involvert. Her burde ting både utstyrsmessig og spenningsmessig vært harmonisert. Det hadde gjort det mye enklere for alle parter, sier nettsjef i Hardanger Energi Nett Øyvind Svartveit.
- Det er viktig at leverandører og tilbydere i framtiden får en standard å forholde seg til når det kommer til grensesnittet, slik Joon nevner. I dag er det leverandør som egentlig bestemmer selv hva de vil bruke av utstyr, dette burde det i fremtiden stilles krav til fra innkjøper. Her burde NEK/REN få satt sammen en standard vi kan bruke fremover, det er nok det beste tipset vi kan gi til myndighetene her fra Hardanger, forteller nettingeniør Yngve Lægreid.
En lys fremtid
- Vi vil presisere at vi veldig positive til el-ferge-lading og vi har troen på at dette er en god løsning for norsk sjøfart langt inn i fremtiden, utdyper Øyvind Svartveit.
- Vi må også huske at teknologikappløpet for alvor er i gang, og at ting går ekstremt fort. En standardisering var nok ikke det første man tenkte det på når man signerte kontrakter med leverandører av nye og spennende el-ferger. I teknologiverdenen blir ofte veien til mens vi går, og det er helt klart tilfelle her også. Dette er et utrolig viktig tema som er på sin plass å ta opp nå, avslutter Yngve Lægreid.
