None
David mot Goliat InfraNord er svært fornøyde med å ha kapret så godt som alle kundene til Telenor i Olderfjord og Indre Billefjord. Oddbjørn Samuelsen, elverkssjef Repvåg Kraftlag SA til venstre. Nils Roger Pettersen, daglig leder InfraNord til høyre.    
Medlemmer

Lokalt fiberselskap utkonkurrerte Telenor

av Redaksjonen
Repvåg Kraftlags heleide datterselskap InfraNord, trosset alle odds da det knyttet til seg så godt som alle fiberkundene til anbudsvinneren Telenor i Billefjord.

Redaksjonen

Sammen med sine medlemmer av distriktsenergiverk vil Distriktsenergi bidra til å skape levende og aktive lokalsamfunn. Med nærhet, styrke og samarbeid kan hele landets kompetanse og ressurser tas i bruk.

Fagbladet Inside Telecom vier denne uken flere sider til historien om hvordan InfraNord utkonkurrerte Telenor i Indre Billefjord og Olderfjord. I november 2016 meldte Inside Telecom at InfraNord ønsket å «snappe» fibernettkunder i Olderfjord og Indre Billefjord, til tross for at de fleste av disse alt hadde bundet seg til ettårskontrakter hos Telenor.

Da saken ble skrevet bygget begge selskapene ut fibernett på vestsiden av Porsangerfjorden. Telenor hadde mandat fra Porsanger kommune, InfraNord hadde støtte fra innbyggerne og god kjennskap til markedet.

Forsinkelser

Taktikken til InfraNord var i utgangspunktet å tilby Telenor-kunder ett års gratis bredbånd. Forsinkelser i utbyggingen til Telenor gjorde at eksisterende kunder ble løst fra kontraktene sine. Dermed kunne InfraNord overta så godt som alle kundene deres, uten å måtte lokke med gratis tilkobling.

I dag anslås det at Telenor kun sitter igjen med en håndfull kunder i området. InfraNord opplyser til Inside Telecom at de selv har 130.

– Telenor klarte ikke å levere i tråd med forpliktelsene i kontrakten. Da var heller ikke kundene bundet av den mer, noe som igjen betydde at vi slapp å gi bort ett år med gratis bredbånd siden tilbudet vårt var direkte myntet på kunder som hadde økonomiske forpliktelser overfor Telenor, sier Nils Pettersen, daglig leder i InfraNord, til Inside Telecom.

Lokal forankring

– Vi har majoriteten av kundene, og det har med den lokale forankringen å gjøre. Kunden ønsker å handle lokalt og de vil at vi skal levere, fordi vi er tilstede. Vi har høyt fokus på kundene, så vi er høyt oppe på kundetilfredshet og nærhet. Så verdiskapingen gjennom vår fibersatsing forblir lokal, sa elverksjef Oddbjørn Samuelsen i Repvåg Kraftlag til Distriktsenergi tidligere i høst.

Repvåg Kraftlag har siden utbyggingen startet i 2009 satset i overkant av 30 millioner kroner på utbygging av bredbånd i Måsøy, Nordkapp, Kvalsund og Porsanger.

– I et stort selskap har du ikke den samme kontakten med kunden direkte. Hos oss er kunden noen vi kjenner, og det bidrar til at vårt forhold til kundene blir mer forpliktende, avsluttet Samuelsen.

– Fra oss i Distriktsenergi må det innrømmes at det er hyggelig lesning når det lokale fiberselskapet trekker det lengste strået i kamp med giganten Telenor, uttaler daglig leder i Distriktsenergi Knut Lockert.

– Det er de lokale energiselskapene som over tid har sørget for utbygging av fiber i distriktene, med langt lavere krav til avkastning enn det Telenor har operert med. Innbyggerne i dette området ser tydeligvis ut til å ha skjønt dette.  Tøft sier vi.